Hvorfor er det viktig å være i fysisk aktivitet?

Betydningen av fysisk aktivitet er noe mange ikke tar seg tid til å tenke over. I denne artikkelen finner du en rekke ulike grunner til hvorfor det er viktig å være fysisk aktiv. Fysisk aktivitet vil forbedre både din fysiske og mentale helse Les videre om hvorfor du bør være mer fysisk aktiv!

bilde av en person som er i fysisk aktivitet

Alle fordelene du oppnår ved å være fysisk aktiv er meget omfattende, men de har alle én ting til felles: de vil forbedre livskvaliteten din.

La oss ta en titt på noen av de forskjellige måtene fysisk aktivitet kan hjelpe deg til å bli sunnere og lykkeligere.

Helsefordeler

Når det gjelder å opprettholde god helse, er regelmessig fysisk aktivitet nøkkelen.

Fordelene med økt fysisk aktivitet er ubestridelige når det gjelder å redusere risikoen for flere ulike sykdommer og tilstander, inkludert hjertesykdom, enkelte former for kreft, overvekt, diabetes, høyt blodtrykk og mer.

Aerob trening er spesielt viktig fordi det bidrar til å styrke det kardiovaskulære systemet ved å øke hjertefrekvensen i et jevnt tempo.

Selv noe så enkelt som en 30-minutters spasertur hver dag kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle en eller flere av disse sykdommene og tilstandene. Og du vil få mer overskudd i hverdagen.

Bedre mental helse

Fysisk aktivitet har vist seg å forbedre mental helse og velvære i flere studier og forskningsartikler gjennom årene.

For eksempel, i en studie publisert i 2014, fant forskere at flere aktive mennesker hadde lavere forekomst av depresjon og angst enn de som var inaktive. Videre fant de også at personer med høyere nivåer av anstrengende fysisk aktivitet hadde større psykisk helsegevinst enn de som utførte moderat fysisk aktivitet.

I en annen studie fant man ut at fysisk aktive kvinner fikk reduserte symptomer på depresjon og stress, sammenlignet med inaktive kvinner.

Et stabilt følelsesliv

Når du er fysisk aktiv, frigjør kroppen din endorfiner i systemet ditt som naturlig bidrar til å bekjempe stress og forbedre humøret ditt.

Faktisk, ifølge en studie fra University of New South Wales i Australia, kan korte treningsperioder ha en “dyp” effekt på følelsesmessig helse.

I studien ble 40 kvinner delt inn i to grupper – den ene gruppen trente en 30-minutters aerob treningsøkt mens den andre ikke gjorde noe. Etterpå ble deres emosjonelle reaksjoner på ulike stimuli testet. 

Resultatene av dette eksperimentet fant at både før og etter trening hadde folk generelt mindre negative følelser og større positive følelser som respons på triggere som vanligvis fikk dem til å føle seg dårlige.

Sosiale fordeler

Å være fysisk aktiv kan også hjelpe deg til å bli en mer sosial person, både på jobb og utenfor arbeidsplassen. En analyse fra The New York Times fant for eksempel at når folk blir med på et treningsstudio eller treningssenter, er de oftere mer motiverte til å møte nye mennesker og få flere venner.

Konklusjon

Fordelene ved å være fysisk aktiv som sagt meget omfattende, men de har alle én ting til felles: de vil gjøre deg sunnere og lykkeligere. I denne artikkelen har vi sett på noen av de mange forskjellige måtene fysisk aktivitet kan bidra til å forbedre din mentale, emosjonelle, sosiale helse, så vel som din fysiske helse.

Neste gang du føler deg stresset eller engstelig, reis deg fra skrivebordet eller sofaen og gå ut for en 30 minutters rask spasertur. Du vil garantert føle deg bedre etterpå!